ΣΤΟΝ ΦΙΛΟ Η ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΜΟΥ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ❤️

Η ζωή είναι μια πορεία πειραματισμών και σφαλμάτων. Trial and error που λένε και οι Άγγλοι. Σε μια τέτοια πορεία δύο είναι τα πιο βιώσιμα εργαλεία: η μάθηση για την πρόληψη και την ανάπτυξη και η διόρθωση για τη θεραπεία. Και τα δύο απαιτούν υπερβάσεις, ξεβόλεμα και πίστη, άρα χρειάζονται κίνητρο και προσωπική δέσμευση. Η εκπαίδευση και η θεραπεία απαιτούν προσωπική δέσμευση.

Θα μου επιτρέψεις να να σε ενθαρρύνω εσένα, που είσαι δασκάλα ή δάσκαλος, να πάψεις να πιέζεις τον μαθητή σου να μάθει. Αν δεν ζητάει να μάθει δεν έχει γίνει στ’ αλήθεια μαθητής σου. Η τυποποιημένη και υποχρεωτική εκπαίδευση αποτελεί συμμορφωτικό και όχι διαμορφωτικό εργαλείο. Αν είναι η δουλειά σου να συμμορφώσεις μαθητές, με σημείο αναφοράς το σύστημα-εντολέα σου, κάνε τη δουλειά σου και μη διαβάσεις παρακάτω, δεν είσαι ούτε ο πρώτος, ούτε ο τελευταίος «Ιησουΐτης».

Αν όμως έχεις ταχθεί στο να διαθέσεις το πόνημα του βίου σου στον άλλον, πρόσεξε τα λόγια μου. Να το «διαθέσεις», να το θέσεις στη διάθεσή του, να μην το επιβάλεις, να μην το «πουλήσεις», να μην το διδάξεις σε κάποιον που δεν έχει ακόμη γίνει μαθητής σου. Ο προσηλυτισμός ενδόμυχα αφήνει πόνο, ο οποίος μεταστοιχειώνεται σε θυμό. Κανένας δεν αναπτύχθηκε θυμωμένος. Ο άνθρωπος αναπτύσσεται από ενθουσιασμό, τον ενθουσιασμό που του δίνει η ανακάλυψη. Θέσε το πόνημα του βίου σου στη διάθεση του επίδοξου μαθητή σου και όχι σε κοινή θέα. Βάλε το στο μισοσκόταδο, εκεί που αφήνει σε κοινή θέα αρκετή υποψία γι’ αυτόν που επιθυμεί να το ανακαλύψει, αλλά μέχρι εκεί. Άφησε την υπόλοιπη ευθύνη και δράση στον επίδοξο μαθητή σου.

Έχει καιρό από τότε που έπαψα να προωθώ εμπορικά τα μαθήματά μου. Η προώθηση εξέθετε τη γνώση στη σφαίρα της ανάγκης για πώληση, και η αγορασμένη υπό «πίεση» προωθητική μάθηση προσέλκυε ναρκισσιστές μαθητές πληγωμένους που διψούσαν για την επουλωτική ναρκισσιστική τροφοδοσία που παρείχε ο δάσκαλος κάθε φορά που τους παρακαλούσε ή νουθετούσε πιεστικά να «μάθουν». Η γνώση ξεφτούσε και οι προτεραιότητες υπέκυπταν σε άδικους για την «ερωτική» σχέση δασκάλου-μαθητή συμβιβασμούς.

Η γνώση και το πόνημά σου δεν έχουν καμιά αξία για κανέναν, παρά μόνο για σένα. Αν αποκτήσουν αξία για κάποιον άλλο, αυτός θα γίνει μαθητής σου. Μην επιβάλεις σε άλλον μια αξία δική σου, αν δεν στη ζητήσει. Είναι πιθανό η δική σου ανάγκη να «δείξεις τον καλό δρόμο» να είναι επίσης ναρκισσιστική. Θέσε εαυτόν και τη γνώση σου στη διάθεση του επίδοξου μαθητή σου ως παράδειγμα και άσε τον ίδιο να αποφασίσει αν είναι έτοιμος να πάρει αυτό που έχεις αφήσει στη διάθεσή του.

Και θα αναρωτηθείς, ποιο νά’ ναι το κριτήριο… Στην ψυχοθεραπεία, μια μακρά συμπόρευση μεταξύ θεραπευτή και θεραπευόμενου, βασική αρχή αποτελεί η πληρωμή του θεραπευτή από τον θεραπευόμενο και μάλιστα, κάτω από κανονικές συνθήκες, από ίδιους πόρους. Απαιτείται η προσωπική δέσμευση. Στη μάθηση έχουμε επίσης μια μακρά συμπόρευση μεταξύ δασκάλου και μαθητή, με εξίσου απαίτηση προσωπικής δέσμευσης. Στη συμπόρευση αυτή λοιπόν, ας μην τείνει χείρα ο δάσκαλος στο μαθητή, αλλά το αντίστροφο. Να ζητάει ο μαθητής να πάρει. Να ρωτάει ο μαθητής να μάθει. Και να στέκεσαι εσύ ως υποψία φάρου, στο μισοσκόταδο!

#ειπακαιελαλησα

Post by Yannis Stergis

Yannis Stergis was born in Thessaloniki in 1971. Together with his wife Emma Rachael Parker, they founded hyphen SA in Thessaloniki in 2003, a publishing house that deals in educational and publications engineering and cross-cultural intelligence. In 2011, Yannis and Emma founded the following two subsidiaries: the αriston project Ltd, a think tank and educational know-how institution based in Solihull, UK, and a specialty press publishing house, .ParkerStergis. Publishing, based in Thessaloniki. In 2014, the αriston project’s training centres, the Elaeons, were established for developing leadership skills for future employment, present nationwide in both Greece and Cyprus. Yannis Stergis studied Law at the Faculty of Law and Economics at the Aristotle University of Thessaloniki and continued his studies in Brussels, in the field of Applied Criminology, while his LL Doctrine (CrmDr) is in Cybernetics. From 1989 to 2003, he worked for two major international publishing houses (Oxford University Press and Macmillan) initially as an ELT Consultant covering the markets of Northern Greece and Cyprus, continuing on as Chief Editor of Educational Material and finally as Director of Publications. During that period, he also taught English and Spanish for private foreign language schools in Thessaloniki, Athens and Heraklion, Crete. He also contributed his legal and project management services to two strategic departments of the European Commission, as an EC representative in over 70 countries around the globe. He has carried out numerous research projects on the creation of educational material and delivered over four thousand hours of commercial and professional seminars and presentations at major conferences and schools throughout Greece, Cyprus, Spain, the United Kingdom, Turkey and countries of South America. He has written and been published (fiction and poetry, as well as ELT books and teaching methodology books), in addition to having published articles in a variety of daily newspapers, magazines and blogs. He is the content developer, author and experimental lecturer of the highly successful educational courses ROIEDU Business (for entrepreneurs), ROIEDU Global Skills (for young adults), CERT I (for medium business owners), as well as the creator of the first radio educational programme protifora ariston project broadcast weekly on a leading radio station in Thessaloniki and Northern Greece. He has also made it possible for listeners to be certified by the ariston Project Ltd think tank. Yannis Stergis is considered to be “the specialist” in Greece and internationally, when it comes to the business of education, cross-cultural intelligence, the architecture of knowledge management systems (KMS), conceptual design, the principles of resourcefulness, the management of intellectual assets and the philosophy behind the models and systems regarding the future of work. He is also a member of the European Community Veterans (ECV) and the American Society of Cybernetics (ASC). He is an avid admirer of the piano, accordion, harmonica and the sea and refers to Emma and their two children as his raison d’être.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *