Αξίες βιωσιμότητας – The αriston CODEX

Το παρακάτω κείμενο προκύπτει από την απομαγνητοφώνηση της 25ης εκπομπής μου από τον πρώτο κύκλο ραδιομαθημάτων protifora ariston project. Η εκπομπή βγήκε ζωντανά στον αέρα στις 20/5/2016. Το βίντεο είναι από μίνι-συνέντευξη το Σεπτέμβριο του 2015. Και στα δύο αντικείμενα, το κείμενο της εκπομπής και τη μαγνητοσκοπημένη συνέντευξη, ο αναγνώστης/ακροατής λαμβάνει μια συνοπτική αλλά σε βάθος γνωριμία με τον κόσμο και το οικοσύστημα του The αriston Project και του CODEX. (ΔΔ ο δημοσιογράφος και οικονομικός αναλυτής Δημήτρης Διαμαντίδης).

*******************************************************

αriston codex για την προσωπική και επιχειρηματική αυτονόμηση
αriston codex για την προσωπική και επιχειρηματική αυτονόμηση

Δ.Δ.​Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας, protifora αriston project στην εικοστή πέμπτη και προτελευταία εκπομπή, ο κύριος Γιάννης Στεργής είναι μαζί μου …
Γ.Σ.​… καλησπέρα κι από εμένα …
Δ.Δ.​Καλησπέρα, κύριε Στεργή και σήμερα θα μπούμε να δούμε τις αξίες βιωσιμότητας, The αriston codex και γνωρίζω κύριε Στεργή ότι πολύ σύντομα θα παρουσιάσετε και ένα σχετικό δικό σας βιβλίο άρα να ξεκινήσουμε μπαίνοντας κατευθείαν στο θέμα σε ποιους θα απευθύνεται αυτό το βιβλίο και σε τι συνίσταται το περιεχόμενό του.
Γ.Σ.​Ναι. Βασικά πρόκειται για τον ίδιο τον κώδικα, τον οποίο μετά από 20ετή πλέον έρευνα το 1995 ξεκίνησε η έρευνα το γνωρίζουν όσοι έχουν ήδη συνεργαστεί μαζί μας. Έχει ολοκληρωθεί και είναι προς δημοσιοποίηση. Είναι ο κώδικας του αriston project. Το βιβλίο καθαυτό έχει αρκετές προσθέσεις περιεχομένου από εμένα αναφορικά με τη φιλοσοφία, δηλαδή πρέπει να εκλαϊκεύσουμε λίγο τη φιλοσοφία να την κάνουμε λίγο πιο προσιτή στον μέσο αναγνώστη, μέσο ακροατή είτε είναι εκπαιδευτικός, είτε είναι επιχειρηματίας, είτε είναι στέλεχος επιχείρησης, είτε υποψήφιος για τη διεθνή αγορά εργασίας, είτε γονιός, είτε μαθητής. Κοινώς όλοι όσοι στους οποίους απευθύνεται το πρώτο radio course protifora αriston είναι και το κοινό που θα αποτελέσει τον αποδέκτη και του συγκεκριμένου βιβλίου. Κατά βάση το βιβλίο ως προς τον χαρακτήρα του θα θεωρηθεί βιβλίο αναφοράς, reference book. Κοινώς ένα βιβλίο το οποίο θα το δούμε πολύ σύντομα σε πολλές βιβλιοθήκες και πανεπιστημιακές και τα λοιπά αλλά για μένα θα ήτανε πραγματικά δικαιωμένος ο στόχος του βιβλίου αν το δούμε μέσα σε κάθε μικρή και μεγαλύτερη επιχείρηση αλλά και σε κάθε σπίτι που έχει παιδιά με γονείς που ενδιαφέρονται πραγματικά με ρεαλιστικό τρόπο για το μέλλον των παιδιών τους και το εκπαιδευτικό και το εργασιακό.
Δ.Δ.​Αντιλαμβάνομαι από τη στιγμή που το βιβλίο αυτό κάποια στιγμή εντός του … μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα είναι έτοιμο απ’ ότι φαίνεται και θα μπορέσει να κυκλοφορήσει …
Γ.Σ.​… σαν βιβλίο έτοιμο θα είναι και νωρίτερα …
Δ.Δ.​… και νωρίτερα ε; …
Γ.Σ.​… στα μέσα Ιουνίου απλά μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα γίνει και η πρώτη του παρουσίαση ναι.
Δ.Δ.​Είναι επί της ουσίας η αποτύπωση σε κάποιο βαθμό προφανώς με προσθήκες και άλλα στοιχεία και του ίδιου του radio course το οποίο κάναμε …
Γ.Σ.​… ακριβώς, ακριβώς. Απλά με το βιβλίο ακριβώς επειδή θα είναι πλέον η άρτια παρουσίαση ενός πλαισίου αναφοράς, θα είναι το ίδιο βιβλίο αναφοράς όπως σας είπα, θα γίνει και σύνδεση με πιο πρακτικό τρόπο με έννοιες και πράγματα που ενδιαφέρουν πολύ πιο άμεσα τον πληθυσμό στον οποίο απευθύνεται όπως είναι ας πούμε το αν πραγματικά η κρίση είναι κρίση ή αν είναι θέμα αντίληψης, θέμα του πως μπορούμε εμείς να διαχειριστούμε αυτή τη νέα κατάσταση η οποία όλο και περισσότερο καταλαβαίνουμε ότι ήρθε για να μείνει δεν ήρθε για να τελειώσει κάποια στιγμή, είναι απλά μια νέα κατάσταση. Και φυσικά να σας πω τον υπότιτλο του βιβλίου γιατί ο τίτλος θα είναι αυτός που είπατε το the αriston project codex, ο υπότιτλός του είναι οδικός χάρτης στην επιχειρηματική αυτονόμηση. Εγώ νομίζω ότι ο υπότιτλος τα λέει όλα.


• (μουσική)
Δ.Δ.​Να περάσουμε και στο κυρίως κομμάτι κύριε Στεργή.
Γ.Σ.​Το οποίο τιτλοφορείται όπως και το βιβλίο στο οποίο αναφερθήκατε η σημερινή μας θεματική το The αriston codex. Απλά να πω ότι στόχος μας σήμερα είναι να δώσουμε ορισμούς στις ουσιαστικές έννοιες αυτήν της επιχειρηματικής αυτονόμησης, του τι σημαίνει κώδικας και φυσικά σε έναν όρο που απασχολεί πάρα πολύ το περιεχόμενο του βιβλίου στο οποίο αναφερθήκατε, τον όρο της εγγενούς ατομικής επιχειρηματικότητας. Και φυσικά κάτι που ενδιαφέρει περισσότερο τους εκπαιδευτικούς αλλά νομίζω και τον καθένα ο οποίος θα κοιτάξει λίγο σε βάθος αυτές τις έννοιες. Το πώς συνδέεται το codex, ο κώδικας αυτός δηλαδή με την ταξινομία του Bloom, το Bloom’s taxonomy στο οποίο έχουμε αναφερθεί εκτενώς στο συγκεκριμένο radio course. Αναφορικά με την επιχειρηματική αυτονόμηση θα ήταν ενδιαφέρον να προσεγγίσουμε τους όρους επιχειρηματίας στην ελληνική και entrepreneur στην αγγλική το οποίο προέρχεται φυσικά ετυμολογικά από τη γαλλική και να το δούμε ετυμολογικά για να καταλάβουμε δηλαδή ότι καμιά φορά καταλογίζουμε πολλά στην ελληνική επιχειρηματικότητα αλλά επειδή επιχειρηματικότητα δεν είναι απλή δραστηριότητα είναι τρόπος ζωής γι’ αυτούς που την ασκούμε πρέπει να αναδείξουμε λίγο και τις διαφορές κουλτούρας που υπάρχουνε και από τις οποίες εκπορεύονται ένα σωρό θετικά αλλά και ένα σωρό αρνητικά τα οποία βιώνουμε σήμερα με την κρίση. Είναι αξιοπρόσεχτο ότι στην ελληνική χρησιμοποιείται η πρόθεση επί λέμε επί – χειρώ. Δηλαδή, βάζω τα χέρια μου πάνω σε κάτι. Αυτό αν το κάναμε transliteration όπως λέμε, δηλαδή κατευθείαν το μεταφράζαμε στη Λατινική δεν θα ήταν το entrepreneur, θα ήταν το surgeon, ο χειρούργος. Επομένως αν πάρουμε ετυμολογικά τη λέξη επιχειρώ για κάποιον που μιλάει φυσικά μια γλώσσα η οποία προέρχεται από τα λατινικά, αντί να έλεγε επιχειρηματίας θα έλεγε χειρούργος. Είναι πάρα πολύ …
Δ.Δ.​… μάλιστα …
Γ.Σ.​… σημαντικό αυτό να το καταλάβουμε. Ενώ στις δυτικές γλώσσες η πρόθεση entre από τα Λατινικά δηλαδή σημαίνει βάζω τα χέρια μου ενδιάμεσα, μέσα σε κάτι το οποίο παραπέμπει περισσότερο στο διαχειρίζομαι. Από την άλλη είναι εξίσου αξιοπρόσεχτο ότι ο ξένος όρος entrepreneurship ο αγγλικός αποδίδει το επιχειρείν, δηλαδή τη δραστηριότητα χωρίς να υπάρχει δοκίμως στη γλώσσα την αγγλική ο όρος entrepreneureality που εμείς χρησιμοποιούμε στο αriston project που θα απέδιδε ορθά την ιδιότητα, δηλαδή την επιχειρηματικότητα όπως την έχουμε εμείς στην ελληνική γλώσσα. Σε όλο αυτό λοιπόν, πρέπει να καταλάβουμε ότι υπάρχει μια τρομερή διαφορά κουλτούρας και ότι όποια μελέτη, όποια ανάλυση επιδιώξουμε θα πρέπει να οδηγεί στον ορισμό της εγγενούς ατομικής επιχειρηματικότητας, έναν όρο δηλαδή τον οποίο στα αγγλικά αν δεν λογοπλάσουμε αν δεν τον επινοήσουμε δεν υπάρχει δοκίμως ακόμα. Τι είναι όμως η εγγενής ατομική επιχειρηματικότητα. Ένας άνθρωπος που έχει υιοθετήσει σε επίπεδο κανόνων ζωής τη διαρκή επικαιροποίηση του γνωστικού του φορτίου, στο οποίο έχουμε αναφερθεί εκτενέστατα μέχρι τώρα, και αυτές οι αξίες βάσει του αriston project είναι η συνέπεια, η διαχείριση των κέντρων κόστους, η διαχείριση του ίδιου του γνωστικού φορτίου και η αξιολόγηση εκ του αποτελέσματος, είναι ένας άνθρωπος που έμμετρα μπορεί να κάνει τα πάντα. Και χρησιμοποιώ συνειδητά τον όρο έμμετρα καθώς είναι ένας άνθρωπος με επίγνωση του πώς να θέτει ρεαλιστικούς στόχους, να αναπτύσσει ρεαλιστικές προσδοκίες, έχουμε μιλήσει για το ισοζύγιο προσδοκιών, να χτίζει συνεπείς στρατηγικές και να αξιολογεί εκ του αποτελέσματος το εγχείρημά του με στόχο το επόμενο βήμα ή τις όποιες διορθωτικές κινήσεις. Και θέλω να τονίσω ότι η συνέπεια, το έχουμε ξαναπεί εδώ είναι μια σύνθετη λέξη από το συν και το έπος που σημαίνει λόγος. Κοινώς συνέπεια υπάρχει όταν λόγοι και πράξεις ταυτίζονται, συμβαδίζουνε. Είναι ένας άνθρωπος λοιπόν που μπορεί να βρίσκει λύσεις για όλα τα προβλήματα. Να αξιολογεί ρεαλιστικά τη φύση και τις εκφάνσεις τους επαναπροσδιορίζοντάς τα τα προβλήματα αυτά και υπολογίζοντας την επίδρασή τους στην επιτευξιμότητα και τη βιωσιμότητα ενός επιθυμητού αποτελέσματος. Τόσο από προσωπική εμπειρία όσο και από τουλάχιστον δεκαετή επιστημονική και επαγγελματική παρατήρηση, θα έλεγα ότι η στάση ζωής ενός τέτοιου ανθρώπου αποτελεί και τον ορισμό της επιχειρηματικότητας. Και ακόμη περισσότερο της εγγενούς ατομικής επιχειρηματικότητας η οποία δεν αφορά μόνο σε επιχειρηματίες όπως καταλαβαίνετε, αλλά σε όλο τον ενεργό πληθυσμό ανεξάρτητα από το πώς βγάζει κάποιος το ψωμί του. Με την ανάδειξη και τον ορισμό της εγγενούς ατομικής επιχειρηματικότητας προέκυψε και το κύριο moto που έχουμε στο the αriston project το ό,τι δεν βρίσκουμε το φτιάχνουμε. Αυτή η επίγνωση αναφορικά με την εγγενή ατομική επιχειρηματικότητα και το ήθος του ό,τι δεν βρίσκουμε το φτιάχνουμε ίσως να αποτελεί και την πιο ήρεμη απάντηση στη σημερινή κρίση. Και το πρόβλημα της τεχνολογικής ανεργίας που μαστίζει την ανθρωπότητα.


• (μουσική)
Δ.Δ.​Και νομίζω ότι μπορούμε να μπούμε και στο να δούμε τι είναι το αriston codex πλέον κύριε Στεργή …
Γ.Σ.​… ακριβώς. Και θα ξεκινήσω ορίζοντας και το τι θα πει κώδικας γενικά. Βέβαια όσοι έχουμε περάσει μέσα από τη νομική το έχουμε ζήσει στο πετσί μας αυτό. Κώδικας όμως για να το πω έτσι λίγο πιο απλά, πιο λαϊκά είναι ένα σύνολο κανόνων που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο συγκεκριμένα δεδομένα αναπαρίστανται με διακριτή μορφή. Αυτή είναι η πολύ έτσι θεωρητική προσπάθεια να ορίσουμε τον κώδικα. Στην περίπτωσή μας όμως δεν έχουμε ένα σύνολο κανόνων. Έχουμε ένα σύνολο στόχων προς κατάκτηση. Με κλιμακούμενο βαθμό δυσκολίας και με σχέση προαπαιτουμένου, δηλαδή προόδου που σημαίνει ότι αν έχουμε κατακτήσει έναν στόχο μπορούμε να προβούμε στην κατάκτηση του επόμενου τον οποίο δεν μπορούμε να τον κατακτήσουμε εάν δεν έχουμε κατακτήσει τον προηγούμενο. Το codex αυτό, ο κώδικας, απευθύνεται και σε παιδιά και σε νέους και εργαζόμενους και σε επιχειρηματίες και μεγαλοστελέχη. Και συνδέεται πάρα πολύ με την ταξινομία του Bloom όπως την έχουμε αναπτύξει εκπαιδευτικά εδώ μέσα. Να θυμίσω ότι στην ταξινόμηση του Bloom υπάρχει μια πυραμίδα. Υπάρχουνε, δηλαδή μια σειρά επιπέδων, σταδίων στη μαθησιακή διαδικασία όταν προσπαθούμε δηλαδή να κατακτήσουμε ένα μαθησιακό στόχο. Αλλά όπως εξήγησα και στη θεματική εκπομπή τη συγκεκριμένη για το Bloom’s taxonomy αυτό δεν αφορά μόνο μαθησιακούς στόχους αλλά όλες τις κατακτήσεις. Μια πώληση για παράδειγμα. Και έχει μια συγκεκριμένη πορεία. Τα πρώτα δυο επίπεδα αφορούν στην κατάκτηση του γνωστικού πεδίου, δηλαδή του φορτίου, του δομικού υλικού που θα χρησιμοποιήσουμε για να προχωρήσουμε στην κατάκτηση. Αυτό ας πούμε στη μάθηση αντικατοπτρίζεται από την παράδοση και την κατανόηση του νέου γνωστικού αντικειμένου. Στην πορεία, στα δυο ενδιάμεσα επίπεδα αυτό της εφαρμογής και της ανάλυσης μέσα από case studies, μέσα από βιωματικές προσεγγίσεις δηλαδή, προσπαθούμε να κατανοήσουμε τη λειτουργία του γνωστικού φορτίου που είχαμε αποκομίσει στο πρώτο επίπεδο. Και στο τέλος, εκεί που θέλουμε την αυτονόμηση του μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία, του επιχειρηματία στην επιχειρηματικότητα και τα λοιπά αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να τον βοηθήσουμε να συνθέσει και να αξιολογήσει τις συνθήκες και τον εαυτό του. Είναι τα στάδια της σύνθεσης και της αξιολόγησης. Αυτό λοιπόν εμείς ως διαδικασία το βλέπουμε και στη ζωή. Και θα αναφερθώ πιο συγκεκριμένα στο παιχνίδι της ζωής την επόμενη φορά που είναι η τελευταία εκπομπή. Κοινώς μαθησιακά αλλά και από άποψη κωδικοποίησης θα περάσουμε όλα τα μαθητικά μας φοιτητικά μας χρόνια με αποκομιδή γνωστικού φορτίου με την ευθύνη γιατί η αυτονόμηση και η αξιολόγηση προϋποθέτουν ευθύνη. Με την ευθύνη ενδεχομένως κάποιου άλλου καθηγητή ή εργοδότη στην αγορά εργασίας ως υπάλληλοι και ως στελέχη βιωματικά θα δούμε τη λειτουργία των γνώσεων που είχαμε αποκτήσει μικροί όταν είμασταν και φυσικά όποιος κάνει το βήμα να προχωρήσει στην επιχειρηματικότητα τότε είναι που συνθέτει, που αυτονομείται, που πρέπει να προβεί σε νέο περιεχόμενο αυτό που λέμε και σε άλλες εκπομπές και να αξιολογήσει και τις συνθήκες παραγωγής του περιεχομένου και να αυτοαξιολογηθεί εκ του αποτελέσματος ως προς τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα του νέου περιεχομένου που έχει παραγάγει. Γιατί λοιπόν χρειάζεται ένας κώδικας; Βασικά δεν χρειάζεται στην περίπτωσή μας ένας κώδικας, ένας οποιοσδήποτε κώδικας κανόνων. Αυτό τα κάνουν τα πρότυπα και τα συστήματα ποιότητας στην επιχειρηματικότητα τα οποία άλλοτε ταιριάζουν και άλλοτε όχι με την ιδιοσυγκρασία και τους στόχους του ατόμου ή του οργανισμού. Αυτό που απαιτείται είναι ένα σύνολο στόχων, η διαδρομή προς τους οποίους θα δημιουργήσει μια εμπειρία βιώσιμης ανάπτυξης. Υπάρχουν κάποια αξιώματα τα οποία σπάνια αναφέρονται σε συζητήσεις αλλά όλοι γνωρίζουμε, παραδείγματος χάριν η σχέση αιτίας και αιτιατού. Λόγου και πράξης, μίλησα για τη συνέπεια πριν και τα λοιπά. Η ανθρώπινη παρόρμηση στενεύει τον ορίζοντα θεώρησης μιας εξέλιξης αλλά οι συμπαντικοί κανόνες δεν αλλάζουν είτε εμείς το δούμε, είτε όχι. Η συστημική λοιπόν και η κυβερνητική επιστήμη μπορούν να κωδικοποιήσουν την πρακτική της βιωσιμότητας και αυτό ακριβώς κάνει το the αriston codex. Οι θεματικές του χωρίζονται ανάλογα με τα επίπεδα που ανέφερα πριν και στη σύνδεση του κώδικα με το Bloom’s taxonomy. Αναφορικά με τους επιχειρηματίες υπάρχουνε θεματικές περιοχές όπως τις λέμε τέτοιων στόχων αφορούν στο επιχειρείν και στο marketing, αφορούν στους ανθρώπινους πόρους και τη διαχείρισή τους, τη διοίκηση υπηρεσιών και πελατών, σχεδιασμό υπηρεσιών και προϊόντων, πόρους υπηρεσιών και παραγωγής, αξιολόγηση απόδοσης των υπηρεσιών και των προϊόντων, είπαμε το εκ του αποτελέσματος, υποστήριξη του προσωπικού και χρήση τεχνολογιών και πληροφορικής και επικοινωνιών με πολυμέσα. Για να δώσω ένα παράδειγμα από τον κώδικα για τους επιχειρηματίες, θυμίζω βασικά γιατί είχαμε κάνει τέτοια αναφορά και στο παρελθόν, ότι για κάθε περίπτωση ανθρώπου για κάθε επίπεδο υπάρχουνε έξι επίπεδα. Από 1Α έως 3Β. 1Α, 1Β, 2Α, 2Β, 3Α, 3Β όπως είπα και πιο μπροστά είναι κλιμακούμενης δυσκολίας οι στόχοι που πρέπει να κατακτήσουμε. Στο 1Β για παράδειγμα για τους επιχειρηματίες στη θεματική περιοχή επιχειρείν και μάρκετινγκ υπάρχει ένας στόχος που λέει κατανοώ τις αρχές των κέντρων κόστους, για τα οποία μιλήσαμε την περασμένη φορά, και διαχειρίζομαι αποτελεσματικά μεταβλητά και αμετάβλητα κέντρα κόστους. Αυτό αποτελεί ένα στόχο, είναι ένας οδηγός για τον επιχειρηματία. Ή ας πούμε στο 2Β, λίγο πιο δύσκολο επίπεδο ας πούμε στη θεματική περιοχή της υποστήριξης προσωπικού. Ένας στόχος είναι, είμαι σε θέση να διεξάγω συναντήσεις προσωπικού με αποτελεσματικό τρόπο ώστε να διασφαλιστεί ότι όλα τα ζητήματα ρυθμίζονται αναλόγως και να αναθέτω την ευθύνη τήρησης πρακτικών με αποτελεσματικό τρόπο προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι τα πρακτικά διανέμονται. Αυτό είναι μια πρακτική η οποία ακούγεται ά τι ωραία τακτοποιείται, νοικοκυρεύεται το θέμα αλλά βιωματικά το πόσο πραγματικά συμβάλει στη βιωσιμότητα μιας επιχειρηματικής λειτουργίας το καταλαβαίνει κάποιος αφού κάνει αυτή την πρακτική βιώσιμη μέσα στην επιχείρησή του. Για να περάσω στους επαγγελματίες εργοδοτούμενους και στους υποψήφιους για το μέλλον της εργασίας. Πάλι μιλάμε για επίπεδα 1Α, 1Β, 2Α, 2Β, 3Α, 3Β. Οι θεματικές είναι τρείς. Είναι το επιχειρείν και το μάρκετινγκ, θυμίζω την εγγενή ατομική επιχειρηματικότητα ο καθένας είναι επιχειρηματίας του εαυτού του. Ο εργοδότης μου είναι πελάτης μου. Έχουμε λοιπόν τη θεματική του επιχειρείν και το μάρκετινγκ, έχουμε τη θεματική των επαγγελματικών πρακτικών γενικά και τη θεματική των κατακτήσεων και δεξιοτήτων από εκεί μέσα μπαίνουν και όλα τα επαγγελματικά προσόντα, τα τυπικά προσόντα. Για να δώσω ένα μικρό παράδειγμα στο επίπεδο 2Α που είναι ένα μέσο επίπεδο δυσκολίας από τη θεματική ενότητα προσωπικό επιχειρείν και μάρκετινγκ για επαγγελματίες εργοδοτούμενους υποψήφιους για το μέλλον της εργασίας ένας στόχος είναι διατηρώ μια στρατηγική διαφοροποίησης επενδύοντας στα δυνατά μου σημεία και βελτιώνοντας εκείνες τις υπηρεσίες που η τοπική αγορά μπορεί να εκτιμήσει. Αυτό προϋποθέτει όπως καταλαβαίνετε πάλι αξιολόγηση εκ του αποτελέσματος και φυσικά προϋποθέτει την επίγνωση του τι σημαίνει προσωπικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Κάπου το είδαμε σε παλαιότερη εκπομπή. Υπάρχει ο κώδικας ειδικά για τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί είναι ίσως μια από τις σημαντικότερες επαγγελματικές λειτουργικές κοινότητες μιας κοινωνίας για εμάς.
Δ.Δ.​Και νομίζω ότι είναι και μια κοινότητα η οποία σε γενικές γραμμές εκπαιδεύεται δια βίου.
Γ.Σ.​Ευτυχώς, ευτυχώς από τις πιο εκπαιδεύσιμες εκ του αποτελέσματος φαίνεται, κοινότητες δηλαδή τα σεμινάρια που παρακολουθούν οι εκπαιδευτικοί υπερβαίνουν σε αριθμό, σε όγκο και κατ’ αναλογίαν και σε απόλυτους αριθμούς κατά πολύ τις δράσεις πολλών άλλων επαγγελματικών πεδίων. Στην περίπτωση των εκπαιδευτικών οι θεματικές κοινότητες, τα επίπεδα φυσικά πάλι 1Α, 1Β, 2Α, 2Β, 3Α, 3Β, οι θεματικές είναι αρκετά πιο διευρυμένες και όσοι είναι εκπαιδευτικοί και με ακούν θα καταλάβουν τι εννοώ. Ξεκινάμε πρώτα απ’ όλα με ανθρώπινους πόρους και διαχείριση. Δεύτερον. Διαδικασίες εκπαιδευτικής προσέγγισης. Τρίτον. Διαχείριση ατομικών δικαιωμάτων. Τέταρτον. Σχεδιασμός κύκλου μαθημάτων. Πέμπτον. Εκπαιδευτική νομοθεσία. Έκτον. Τακτικές αξιολόγησης και μαθησιακοί στόχοι. Στη συνέχεια υποστήριξη και συμβουλευτική μαθητών. Μετά. Δια βίου μάθηση. Χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών πολυμέσα. Και συνεργασία στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Και για να δώσω δυο παραδείγματα για τους εκπαιδευτικούς. Πιάσω ας πούμε το επίπεδο 1Β υποστήριξη και συμβουλευτική μαθητών. Ένας στόχος είναι, είμαι σε θέση να συστηματοποιώ τυπικές διαδικασίες και καθήκοντα προκειμένου οι σπουδαστές να βιώνουν ποικίλες μαθησιακές εμπειρίες. Ή αν ανεβώ λίγο στο βαθμό δυσκολίας 2Α και πάω στη θεματική σχεδιασμός κύκλου μαθημάτων. Ένας στόχος είναι, είμαι σε θέση να χρησιμοποιώ αποτελεσματικές τεχνικές ερωταπαντήσεων με σκοπό τη βελτίωση δεξιοτήτων συλλογισμού.
Δ.Δ.​Καταλαβαίνω ότι για κάθε μια επαγγελματική ομάδα περιλαμβάνεται ένα, θα έλεγα, είπατε εσείς τη λέξη οδικός χάρτης στην αρχή. Εγώ θα έλεγα και την λέξη ότι σε μια καταγραφή κινήσεων δράσεων που οδηγούνε θα έλεγα στην καλύτερη προσωπική και επαγγελματική ανέλιξη. Δηλαδή …
Γ.Σ.​Σωστά. Απλά αυτό θα σκεφτείτε ότι γίνεται με χρόνια έρευνας επί τω πράγματι έρευνας, σε διεθνές περιβάλλον και νομίζουμε ότι πλέον αποτελεί ένα εργαλείο εκ των ων ουκ άνευ για την παγκοσμιοποιημένη κοινωνία και οικονομία μέσα στην οποία δραστηριοποιούμαστε.
Δ.Δ.​Καλά κάνετε και το τοποθετείτε στο επίπεδο της έρευνας και της εφαρμογής γιατί πολλές φορές η γνώση η οποία λαμβάνεται από σχολές, ακόμα και από τα πανεπιστήμιά μας είναι πολλές φορές θεωρία και ακούς παράπονα όταν ο κόσμος βγαίνει έξω και βλέπει ότι η θεωρία είναι αναντίστοιχη με την πράξη.
Γ.Σ.​Σωστά. Έχουνε γίνει από πάρα πολλούς θεσμούς και οργανισμούς προσπάθειες να συνδεθεί η ακαδημία με την αγορά εργασίας στον ιδιωτικό τομέα και τις κυβερνήσεις. Ως πρόθεση είναι θεάρεστη, είναι καλή, είναι σωστή δεν το συζητάω καν. Αν το δω σε επίπεδο συνέπειας δηλαδή προθέσεων και λόγων με πράξεις νιώθω ότι ακόμα δεν καταφέραν να γεφυρώσουνε τις προθέσεις με τις πράξεις, δηλαδή δεν έχουνε βρει αυτό που πρέπει να αναζητήσουμε.
Δ.Δ.​Καταλαβαίνω.
Γ.Σ.​Θα μου επιτρέψετε …
Δ.Δ.​… παρακαλώ …


Γ.Σ.​… πριν τελειώσω με το περιεχόμενο της σημερινής εκπομπής. Να αναφερθώ ίσως στην πιο σπουδαία κοινότητα για όλους μας, την κοινότητα των μικρών μαθητών που μας αφορά όλους όσοι είμαστε γονείς, όσοι είμαστε εκπαιδευτικοί γιατί φυσικά και οι μαθητές έχουν τον δικό τους κώδικα. Και όπως είπαμε βάσει Bloom’s taxonomy, διευρυμένου σε επίπεδο ζωής πλέον είναι η πιο ευαίσθητη ηλικία που αποκτάμε όλο το γνωστικό μας φορτίο, τα δομικά υλικά δηλαδή για να χτίσουμε τις δεξιότητες και τους στόχους στους οποίους ήδη έχω αναφερθεί. Επομένως μιλάμε κι εκεί για επίπεδα 1Α, 1Β, 2Α, 2Β, 3Α, 3Β και θα ήθελα οι ακροατές να φανταστούνε το τέντωμα, το στρετσάρισμα αυτών των έξι επιπέδων σε μια ηλικιακή … σε ένα ηλικιακό φάσμα περίπου από τα 9 χρόνια μέχρι τα 16, 15, 16 χρόνια των μαθητών δηλαδή τελειώνουμε την τρίτη δημοτικού και πάμε μέχρι τις αρχές της πρώτης λυκείου κάπως έτσι. Οπότε δεν θα ήταν και τελείως άστοχο να πούμε ότι το 1Α αντιστοιχεί στην τετάρτη δημοτικού, το 1Β στην πέμπτη, 2Α έκτη, 2Β πρώτη γυμνασίου, 3Α β’ γυμνασίου και 3Β τρίτη γυμνασίου δηλαδή το τέλος του γυμνασίου. Και το λέω αυτό γιατί. Γιατί με τις θεματικές που τώρα θα διαβάσω εμείς δεν θέλουμε να καλύψουμε ύλη βιβλίων. Ξέρουμε ότι οι ΜΕΤΑ Δ.Ε.Π.Π.Σ. για παράδειγμα έχει γίνει μια προσπάθεια η ύλη των βιβλίων η ύλη του εθνικού συστήματος παιδείας να καλύψει συγκεκριμένες περιοχές και επίπεδα δεξιοτήτων. Και πολύ σωστά κάνει και υπάρχει και φοβερή καθοδήγηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε αυτό το πράγμα, υπάρχουν κοινοτικές οδηγίες, υπάρχει και το κοινό Ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς στην εκπαίδευση. Εμείς όμως θέλουμε να το δούμε πολύ πιο διευρυμένα, δεν θέλουμε να το δούμε μόνο σαν οδηγό για την εκπαίδευση αλλά σαν οδηγό για τον γονιό και τον εκπαιδευτικό και τον μαθητή που μέσα από οποιαδήποτε εκπαίδευση τι πρέπει εγώ να έχω αποκομίσει για να βγω στις ανώτατες σπουδές μετά και μετά στην αγορά εργασίας. Και φυσικά ο χάρτης μας αυτός, ο δικός μας χάρτης δεν απευθύνεται μόνο στα ελληνόπουλα αλλά απευθύνεται σε όλο τον κόσμο. Και γίνονται και κάποιες σταθμίσεις ανάλογα με την αγορά στην οποία θα απευθυνθεί. Οι περιοχές λοιπόν οι θεματικές αφορούνε στη γλώσσα, στα μαθηματικά, στην ιστορία, στην κοινωνική και πολιτική αγωγή, στη μουσική, στη γεωγραφία και το φυσικό περιβάλλον, στα φυσικά, στην πληροφορική και στη χημεία και τη βιολογία. Και για να δώσω λίγο κάποια παραδείγματα του πως εμφανίζονται οι στόχοι οι μαθησιακοί γι’ αυτές τις θεματικές. Ας πούμε στο 1Α που είναι το πρώτο επίπεδο στη γλώσσα, να πούμε δηλαδή παιδιά τα οποία βρίσκονται στις αρχές της τετάρτης δημοτικού θα πρέπει, ένας στόχος ας πούμε λέμε είναι μπορώ να αξιοποιώ απλά πληροφοριακά αντι … συγνώμη κείμενα σε παρένθεση έχουμε εδώ χάρτες, πίνακες δρομολογίων και τα λοιπά, να εντοπίζω τις πληροφορίες που θέλω και να τις αξιοποιώ. Κοινώς η χρήση του κώδικα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς ίσως για πρώτη φορά να δίνει και μια απάντηση στους μαθητές όταν παραπονιούνται τι το χρειάζομαι και πρέπει να το μάθω; Ή ας πούμε στο 1Β στην ιστορία. Λέμε μπορώ να αξιολογήσω τους εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες που οδήγησαν το Βυζάντιο στην παρακμή και την πτώση. 2Β τι είχαμε πει 2Β είναι; πρώτη γυμνασίου.
Δ.Δ.​Σωστά.
Γ.Σ.​Γεωγραφία και φυσικό περιβάλλον. Αναγνωρίζω τη σημασία του συστήματος των συντεταγμένων για τον εντοπισμό τόπων και περιοχών της γης και είμαι σε θέση να το χρησιμοποιώ. Δεν έχουμε πάει όλοι πρόσκοποι. Πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να μεριμνήσει γι’ αυτό έτσι δεν είναι;
Δ.Δ.​Σωστά.
Γ.Σ.​Να πάρει αυτή τη δεξιότητα και να τελειώσει ας πούμε 3Β τρίτη γυμνασίου, τελειώνω με τρίτη γυμνασίου χημεία και βιολογία, διακρίνω περιβαλλοντικούς παράγοντες, παράδειγμα παθογόνους μικροοργανισμούς και άλλα που διαταράσσουν την ομοιόσταση του ανθρώπινου οργανισμού και αναγνωρίζω τους μηχανισμούς άμυνας που έχει αναπτύξει αυτός προκειμένου να τους αντιμετωπίσει. Κάθε εκπαιδευτικός οργανισμός πρέπει να έχει τουλάχιστον ως check list πρόσβαση στον εν λόγω κώδικα για έλεγχο των επιθυμητών κατακτήσεων του μαθητή. Κάθε εργοδότης για τους αντίστοιχους λόγους. Κάθε υποψήφιος εργαζόμενος για λόγους αυτοαξιολόγησης και τοποθέτησης μελλοντικών εκπαιδευτικών στόχων. Κοινώς αν έχω εγώ αυτούς τους στόχους ως οδηγό μπορώ να αποφασίσω τι εκπαίδευση χρειάζομαι, έχω κριτήριο.
Δ.Δ.​Και αντιλαμβάνομαι ότι το περιεχόμενο του αriston codex έχει άμεση σχέση και αντανάκλαση πάνω στις κοινότητες τις εκπαιδευτικές.
Γ.Σ.​Φυσικότατα …
Δ.Δ.​… παραδείγματος χάριν τα παιδιά young pioneers …
Γ.Σ.​… έτσι ….
Δ.Δ.​… επί της ουσίας …
Γ.Σ.​… έχουμε αναφέρει στην εκπομπή πολύ …
Δ.Δ.​… ακριβώς ευθεία αντανάκλαση των όσων λέμε με τα αντίστοιχα προϊόντα και υπηρεσίες.
Γ.Σ.​Ακριβώς. Οι κοινότητες … πρέπει … τα πάντα ό,τι κάνουμε πρέπει να έχει ένα νόημα δεν έχουν μόνο εμπορικό χαρακτήρα για όνομα του Θεού. Το νόημα σε αυτές τις κοινότητες είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι εκπαιδεύονται στο νόημα των στόχων του κώδικα και προσπαθούμε να τους δώσουμε παραδείγματα βιωματικά εκ των προτέρων και το πιο σημαντικό απ’ όλα μοιράζονται αυτά τα βιώματα με άλλους ανθρώπους που βρίσκονται σε αντίστοιχη θέση με τους ίδιους. Είτε είναι επιχειρηματίες, είτε είναι στελέχη και υπάλληλοι εργοδοτούμενοι κάπου, είτε είναι γονείς και μαθητές.
Δ.Δ.​Στο σημείο αυτό θα ανοίξουμε λίγο και τις τηλεφωνικές μας γραμμές στο 267888 και 243900 και να ρωτήσω όσον αφορά το codex να το δώσουμε με τρία τέσσερα bullets να το πω. Ένας επιχειρηματίας, περιγράψατε τι μπορεί να βρει μέσα, πρακτικά θέματα που αντιμετωπίζει κάθε μέρα στην επιχείρησή του, ποιες λύσεις μπορεί σε δυο τρία ζητήματα να εντοπίσει μέσα στο codex?
Γ.Σ.​Κοιτάξτε να δείτε. Επειδή όπως σας είπα πρόκειται για στόχους τους οποίους …
Δ.Δ.​… οδηγούνε κάπου …
Γ.Σ.​… οδηγούνε ακριβώς κάπου υπάρχουνε … πρώτα απ’ όλα θα του αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται. Θα του αναπτύξει επίγνωση σε ζητήματα τα οποία δυστυχώς αντιλαμβάνεται ο μέσος επιχειρηματίας μόνο αφού πάθει κάτι. Για παράδειγμα. Έρχεται τόσες φορές αντιμέτωπος με το ερώτημα. Χρειάζομαι τόσο προσωπικό; Και χρειάζομαι το προσωπικό που έχω; Πρέπει να χτίζω τους ρόλους γύρω από το τι μπορεί να κάνει ο καθένας ή να βλέπω ποιος μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου ρόλου; Και υπάρχουνε και κάποια πολύ απλά τρικ τα οποία όμως έχουνε πολύ βαθιά φιλοσοφία και θεωρητική βάση από κάτω όπως για παράδειγμα ας πούμε την κρίσιμη στιγμή που πρέπει να αποφασίσεις αν πρέπει να αφήσεις έναν υπάλληλο να φύγει ή να τον απολύσεις. Όπως υπάρχουνε πολύ απλά κριτήρια του στυλ να φανταστείς, πόσο θα λείψει από την εταιρεία αν φύγει; Αν δεν χρειάζεται καν να τον αντικαταστήσεις τότε και πολύ κάθισε.
Δ.Δ.​Έτσι όπως το ακούω πάντως και ιδιαίτερα το κομμάτι του επιχειρείν έχει και ένα ρόλο πρόληψης.
Γ.Σ.​Μα βέβαια …
Δ.Δ.​ Άρα διάβασέ το πριν επιχειρήσεις ή τουλάχιστον πριν μπεις στα βαθιά νερά του επιχειρείν για να ξέρεις ενδεχομένως κάποιες κακοτοπιές …
Γ.Σ.​… έχετε απόλυτο δίκιο. Και μόνο το γεγονός ότι μιλάμε για στόχους σημαίνει ότι αυτό πρέπει να το μελετήσουμε πριν κατακτήσουμε τους στόχους. Είναι ένα εγχειρίδιο, ένας κώδικας που θα μας βοηθήσει να κατακτήσουμε αυτούς τους στόχους. Καταλάβατε; Σαφώς και είναι ένας προληπτικός κώδικας.
Δ.Δ.​Από τη στιγμή που θα κυκλοφορήσει καταλαβαίνω ότι δεν θα είναι μόνο σε … ένχαρτη μορφή να το πω έτσι …
Γ.Σ.​Όχι, πολύ σωστά το θέτετε έτσι και ως υπενθύμιση, σαφώς και θα υπάρχει το έντυπο το βιβλίο το οποίο θα κυκλοφορήσει κανονικά σε όλα τα βιβλιοπωλεία ή από το website και του protifora αriston αλλά και της hyphen και του αriston project αλλά έτσι κι αλλιώς όλα τα βιβλία αυτά κυκλοφορούνε και σε ηλεκτρονική μορφή για παράδειγμα μπορεί να αναζητήσει κάποιος στο iBook της Apple ή στα αντίστοιχα βιβλιοπωλεία τα ηλεκτρονικά στη Google και τα λοιπά, ναι.
Δ.Δ.​Να συνοψίσετε το σημερινό μας, το σημερινό μας κομμάτι του course και να πούμε και λίγο τι θα δούμε στην επόμενη εκπομπή.
Γ.Σ.​Ο κώδικας λοιπόν the αriston codex είναι ένας κώδικας στόχων προς κατάκτηση σε διαφορετικές ομάδες αποδεκτών, απευθύνεται και σε επιχειρηματίες και σε εργοδοτούμενα στελέχη, υποψήφιους για την αγορά εργασίας διεθνώς και σε εκπαιδευτικούς και σε γονείς και σε μαθητές. Είναι σχεδιασμένος και υλοποιημένος πάνω στις αρχές της ταξινομίας του Bloom, υπάρχουνε έξι επίπεδα δυσκολίας 1Α ως 3Β όπως έχω αναφέρει και βασίζεται πάνω σε ένα αξειακό σύστημα το οποίο εμείς το χρησιμοποιούμε ως άξονα στο παιχνίδι της ζωής και έχει να κάνει με τη διαρκή επικαιροποίηση και αποκομιδή γνωστικού φορτίου, τη συνέπεια, τη διαχείριση των κέντρων κόστους και θυμίζω και τονίζω κόστος δεν είναι μόνο το χρηματικό κόστος, είναι και το ενεργειακό και κάθε είδους επένδυση που κάνουμε και φυσικά η αρχή της αξιολόγησης εκ του αποτελέσματος. Πολύ καλές οι προθέσεις, είναι καλό να τις λαμβάνουμε υπόψιν αλλά μιλάνε μόνο τα αποτελέσματα, οι πράξεις.
Δ.Δ.​Στο σημερινό course νομίζω ότι θα έχετε περάσει και το σημερινό υλικό αντιλαμβάνομαι εντός του επόμενου διαστήματος …
Γ.Σ.​Βασικά αυτό που θα κάνουμε σήμερα και αυτό για να μην προσβάλλουμε και τις προσδοκίες του εκδότη είναι ότι θα πάρουμε αυτούσια μέσα από τον κώδικα κάποιους πίνακες και θα αναπτύξουμε μια ή δυο θεματικές ενότητες για κάθε επίπεδο.
Δ.Δ.​Μάλιστα. Και στα γνωστά μέσα βεβαίως βρίσκουμε το υλικό …
Γ.Σ.​Φυσικά …
Δ.Δ.​Protifora. edu.gr …
Γ.Σ.​… protifora … σωστά, πολύ σωστά ευχαριστώ που με συμπληρώνετε το protifora αriston στο Facebook με τις παραπομπές του. Πάντα όλο αυτό το υλικό και μάλιστα με πολύ πιο διαδραστικές προσεγγίσεις και πλούτο βρίσκεται μέσα στο αriston news, το περιοδικό app που μπορούν όλοι να κατεβάσουν είτε έχουνε συσκευή Apple είτε έχουνε συσκευή Android και φυσικά στα τηλέφωνα της εκπομπής τα οποία τα λέτε πάντα εσείς.
Δ.Δ.​Να κλείσουμε τη σημερινή εκπομπή. Να πούμε ότι στην επόμενη και τελευταία εκπομπή θα δούμε επί της ουσίας το παιχνίδι της ζωής, αυτό θα είναι το θέμα και θα κλείσει ο κύκλος, αυτός ο μεγάλος κύκλος που ξεκίνησε στις αρχές Νοεμβρίου …
Γ.Σ.​… σωστά …
Δ.Δ.​… στο protifora αriston project την εκπομπή. Μέσα στην εβδομάδα απ’ ό,τι γνωρίζω κύριε Στεργή θα υπάρξει και μια επικοινωνία διότι υπάρχει και το θέμα της πιστοποίησης όσων παρακολούθησαν …
Γ.Σ.​… πολύ σωστά … πολύ σωστά …
Δ.Δ.​… αυτό το course και βέβαια όχι μόνο το θέμα της πιστοποίησης αλλά είναι μια ευκαιρία για όσους το παρακολούθησαν κάνοντας εγγραφή στο συγκεκριμένο site να αποκτήσουν μόνιμη επαφή και με το αriston codex και με τις κοινότητες και με τα πολλά εργαλεία του αriston project …
Γ.Σ.​… σωστά …
Δ.Δ.​Πήραμε μια πάρα πολύ καλή γεύση νομίζω από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι και τώρα και μέχρι και την επόμενη Παρασκευή. Κύριε Στεργή ευχαριστώ πολύ …
Γ.Σ.​… κι εγώ ευχαριστώ, καλό σαββατοκύριακο σε όλους …
Δ.Δ.​Να είσαστε καλά, κυρίες και κύριοι την επόμενη Παρασκευή 27 Μαΐου το παιχνίδι της ζωής. Καλό σαββατοκύριακο.