Επιλέγοντας σπουδές

Ποιος είναι ο ρόλος της διεπιστημονικότητας και των μεταβιβάσιμων δεξιοτήτων στο μέλλον της εργασίας;

Σε κάθε εθνικό σύστημα παιδείας (National Curriculum), όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά οπουδήποτε στον κόσμο, το παιδί καλείται να αποφασίσει ποιος είναι ο προσανατολισμός του ως προς τις σπουδές του, αν θα αποκτήσει θετική, θεωρητική ή τεχνολογική κατεύθυνση πάρα πολύ νωρίς. Έρχεται αντιμέτωπο με αυτή τη δύσκολη και σημαντική επιλογή σε πολύ μικρή ηλικία και συνήθως μεσολαβούν πολλά χρόνια μέχρι να εφαρμόσει αυτό που έχει επιλέξει να σπουδάσει.

Ένα παιδί στην Ελλάδα μπορεί να αρχίσει να προσανατολίζεται προς το αντικείμενο σπουδών του ήδη από τη Β’ Γυμνασίου, με βάση τις κλίσεις του, αλλά και τις φιλοδοξίες τόσο τις δικές του όσο και των γονιών του. Από την άλλη μεριά, έτσι όπως εξελίσσεται σήμερα η τεχνολογία, μέσα στην επόμενη πενταετία και ακόμα περισσότερο μέχρι να μπει στο πανεπιστήμιο και να πάρει το πτυχίο του, μπορεί να αλλάξουν πολλά πράγματα. Επομένως, τα κριτήρια με βάση τα οποία το παιδί θα επιλέξει τις σπουδές του και θα αποκτήσει ένα τυπικό προσόν με το πανεπιστημιακό πτυχίο ή τον μεταπτυχιακό τίτλο αργότερα, μπορεί να έχουν ακυρωθεί ή να έχουν επαναπροσδιοριστεί.

Το ζήτημα είναι ότι αυτό το παιδί θα πρέπει να έχει τη δύναμη κάποια στιγμή να διαχειριστεί το τυπικό προσόν που λέγεται πτυχίο ή μεταπτυχιακός τίτλος, ως ένα ατομικό προσόν με το οποίο έχει συμβάλει με ένα ακόμη λιθαράκι στην προσωπική του ανάπτυξη και μόρφωση. Θα πρέπει να κάνει την αυτοανάλυσή του και να δει ποιες ατομικές δεξιότητες έχει αποκομίσει μέσα από την ακαδημαϊκή πορεία του και πώς μπορεί να μεταφέρει τις δεξιότητες αυτές σε οποιοδήποτε άλλο επάγγελμα, μέσα από το οποίο μπορεί να αποκομίσει αυταξία και να εξασφαλίσει τον βιοπορισμό του.

Για παράδειγμα, ένας μηχανικός έχει τελειώσει το Πολυτεχνείο, μια πάρα πολύ δύσκολη σχολή, η οποία, στις μέρες μας, στην Ελλάδα της κρίσης, δεν μπορεί να του προσφέρει επαγγελματικά όσα είχε ονειρευτεί. Αυτός ο άνθρωπος, όμως, στη διάρκεια των σπουδών του, έχει εξειδικευτεί στο project management, λόγω της φύσης των έργων στα οποία συμμετείχε. Πρόκειται για μια πάρα πολύ σπουδαία δεξιότητα, η οποία μπορεί να του φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη, για παράδειγμα, στον εκδοτικό κόσμο που σήμερα ανθεί διεθνώς. Σε δέκα χρόνια μπορεί ο εκδοτικός κόσμος να παρουσιάζει κάμψη και η συγκεκριμένη δεξιότητα να του φανεί πολύτιμη στην ανάπτυξη λογισμικού για υπολογιστές. Αυτός είναι και ο ορισμός της μεταβιβάσιμης δεξιότητας.

Απόσπασμα από ραδιοφωνικό στιγμιότυπο του κ. Γιάννη Στεργή, President & CEO hyphen SA, για την εκπομπή protifora αriston project.

Copyright © 2017 Yannis Stergis
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση ή χρήση μέρους ή όλου χωρίς την έγγραφη άδεια του Γιάννη Στεργή.